lørdag 27. november 2010

Et høyt, bjelleklingende klart JA til kos :)

Jul... Julekaker. Julemat. Juleverksted. Julepynt. Julestemning. Julelys. Julesanger. Og for de som vil: Jesus.

Men julestri? Dislike.

Hvor kommer stria inn i alt det koselige? Hvorfor stri når vi har så mye fint å befatte oss med i disse juletider? Hvem er det som har lurt oss til å tro at julen har noe med shopping, salg og presanger i hopetall å gjøre? Fra hvor kommer ideen om at hvis man virkelig er venner eller i slekt, så utveksler man ting på julaften? Hvilken som helst ting! Dette kommer sant nok fra en som ikke liker så godt shopping og ting i utgangspunktet, men har vi ikke alle vært der; lille julaften, du mangler en presang, du hiver deg inn i nærmeste varehandel og kjøper den første og beste halv-egnede, mer eller mindre brukelige potensielle presang i sikte. Hva slags verdi har en slik gave? Jeg vil påstå at den ikke er verdt papiret den blir pakket inn i en gang.

Så klart skal jeg ikke prøve å tvinge noen til å slutte å gi hverandre julegaver, visst kan det være koselig. Men jeg skulle gjerne ha bedrevet litt tvang for å hindre flere upersonlige impulskjøpte julegaver. Jeg har blitt frelst fra julestria, og dette er min misjon. God stemning er gratis. Familie og venner setter mer pris på tiden min enn på klær, såper eller pyntegjenstander. (Det er helt sant, heldigvis!) Tiden jeg sparer på å kjøpe ting til alle og enhver bruker jeg med dem i stedet, og de gavene jeg ønsker å kjøpe, de kjøper jeg. Det er et triks jeg anbefaler alle å prøve :)

Kjøp mindre - kos mer <3

3 kommentarer:

  1. Du, selv om jeg er enig med deg om julegavene og shoppingen, så tror jeg du glemmer en liten ting. Julestri er et begrep som kommer fra før tiden da jul ble synonymt med shopping og salgsrekorder. Kos kommer ikke av seg selv; noen må lage all maten, gjøre julereint, hogge treet, pynte og stelle i stand.

    Jeg synes faktisk stria er en del av pakken. Uten arbeid er ikke fri så deilig. Eller hur? ;-)

    SvarSlett
  2. Godt poeng! Ingen fri uten stri, kort sagt. Bare man ikke strir så mye at den eneste julegleden du får er over at julen endelig er over! Men temaet er åpent for debatt; kanskje enkelte stortrives i vrimlende folkemengder i julehandelrus?

    SvarSlett
  3. Det største problemet med gaver er jo at man ikke kan gjøre det sammen, ettersom mottakeren da ville få vite hva som skal gis! Kanskje det kunne være en idé å droppe alt hemmelighetskremmeriet? :)

    For øvrig: god, gammel julestri som å hogge treet og å bake kakene er jo absolutt noe annet enn svette Galleriet-køer og gavehysteri! Som Kjersti poengterer er de del av den mye eldre "julekjernen". Og det er jo herlig å henge i litt ekstra før jul for å få alt ship shape, og deretter synke tilbake i juleputene med en klementin i neven og familie rundt seg. Nei, nå gleder jeg meg sannelig til jul!

    Inspirerende video og budskap, Katrine! Hva ønsker forresten du deg til jul, bortsett fra ny Nintendo? :D

    SvarSlett