onsdag 9. desember 2009

Julestemning med julestenging

Her på Agape er det rolige tider for meg nå før jul. Psykologene, advokatene, studentene og sosialarbeiderne er i full gang med 3 måneders-, halvtårs-, års- og 3-årsrapportene sine, og alle work-shops og aktiviteter har juleferie. Litt ekstra slappetid passer meg utmerket, jeg har for eksempel kunnet lage julegaver, jeg har skrevet ferdig oppgaven min om etnisk opprinnelse i Peru, og nå benytter jeg sjansen til å fortelle dere en liten julehistorie.

Siden jeg var 11 år har jeg gått på friidrett i Bergens Turnforening. I 8 år har jeg brukt fra 1-5 dager i uken på trening, de siste årene mer og mer, så en del tid har det jo blitt til sammen. Etterhvert begynte jeg å spørre meg selv hva det egentlig var godt for, all denne treningen. Jo, visst, det er jo en haug av grunner til hvorfor jeg liker friidrett; jeg liker å løpe, jeg liker å hoppe, og spesielt sammen med noen av mine beste venner, som jeg har fått gjennom friidretten. Det har gjort meg glad! Men spørsmålet var ikke om det var verdt det for min egen del, men om det hadde noen verdi utover meg selv.

Så, en juleslapp dag på kontoret var jeg som vanlig på dataen for å sjekke e-posten min, og fant en mail fra treneren min med emnet "Gave til barna dine". Hmmm? Tenkte jeg. Så leste jeg mailen, og etterhvert som jeg leste spredte et stort smil seg over hele fjeset mitt!


Hei Katrine!

Håper du har det fint og at arbeidet ditt er meningsfullt. Det må være litt av en omstilling å jobbe med barn på den måten. Her hjemme går livet som før og vi trener så godt vi kan.


Nå skal vi snart ha årsavslutning i BT. Der vi gi en avskjedsgave til dere som har vært med i alle år og nå "går av" for aldersgrensen. Det gjelder deg, Anders og Erik. Vi hadde tenkt en gave på 500,-til hver av dere. Men da vi mener at dere klarer dere utmerket uten en personlig gave, gir vi i steden for en gave på 1.500,- til arbeidet ditt i Peru. Vi vil at du skal disponere disse pengene og kunne bruke dem til et eller annet formål som kommer barna til gode. Du bestemmer selv hvilket formål det skal være. Vi er sikre på at du kan finne en god anvendelse for disse pengene.

Håper å høre fra deg! Ha det godt!

Jeg begynte å le av glede, 1500 kroner til menneskene her i Huaycan! Det er jo helt fantastisk! For dere som ikke vet det, rekker penger uendelig mye lengre her enn i Norge, en busstur i en halvtime koster for eksempel 3 kroner, en brus koster 2 kroner, bare forestill dere hvor mye julegaver man kan få for 1500 kroner her! Etter å ha diskutert det med kollegaene og sjefen min ble det avgjort at pengene skulle gå delvis til julegaver til barn i diverse kirker og delvis til pakker med mat til familier som gjerne ikke har råd til middag på julaften.

Så på et vis har det hjulpet verden litt at jeg har brukt ungdomstiden min på å trave rundt på Fana stadion. Det har gitt meg venner og bekjente som bryr seg om meg, og som tydeligvis også bryr seg om det jeg gjør med livet mitt i år. Det gleder meg enormt at de bryr seg nok til å vise dette i praksis, og deres bry kommer til å spre massevis av juleglede i Huaycan denne julen!




All hoppingen var til slutt godt for noe!

4 kommentarer:

  1. Har alltid sagt at det bare er å hoppe i det! :-) Herlig med ekstra julegave- og matpenger da! God stemning i Peru!

    SvarSlett
  2. Så utrolig gøy å høre:) Vi samler stadig inn penger her også. I morgen skal danseklassen ha danseforestilling her på skolen, og da må alle betale 20 kr for å komme inn og pengene går jo til prosjektet:)
    Gøy å lese bloggen din å følge med på hvordan det går der:)

    SvarSlett
  3. Hva er addressen din der nede? Send på fjesbok..

    http://www.facebook.com/#/profile.php?ref=profile&id=632190520

    SvarSlett