mandag 12. oktober 2009



Ceviche!



Paa tide med en liten oppdatering! Forrige uke hadde vi fri fra skolen baade torsdag og fredag, og benyttet tiden til aa utforske Limas solsider; Plaza de Armas i sentrum og Miraflores, sentrum for turistiske aktiviteter som shopping, hotellboing og kafébesoeking. Torsdag ble vi vist rundt av vertssoester(hermana) Claudia. Vi var blant annet en tur nede i katakombene til en kirke, der man hadde (av uviss grunn) sortert beina til titusenvis av tidligere begravde mennesker etter type, og plassert dem til utstilling for alle. Hodeskallene var blant annet ordnet for aa danne et pent lite moenster nede i graven sin :) Jaja, de der peruanerne altsaa...



Etter aa ha sett paa skjeletter dro vi paa et av Miraflores sine enorme handlesentre. Det saa ut som de fleste andre handlesentre i verden, og var saann sett litt smaakjedelig, men det kan kanskje i de kommende maanedene fungere som et slags tilfluktssted dersom vi faar behov for Peru-pause i ny og ne? Etterpaa gikk vi paa Starbucks, som kanskje er akkurat like kjedelig og internasjonalt som et handlesenter, men som paa mysterioest vis alltid gjoer meg lykkelig. I henhold til mine beregninger er det saa godt som matematisk bevist:

Katrine + Starbucks-cappuccino m/kanel + brun skinnstol = lykke!

Siril var ogsaa ganske fornoeyd, og saa ut som en liten kaffe der hun satt :)








Dagen etter klarte jeg, Siril og Camilla aa frakte oss selv trygt frem og tilbake fra Miraflores alene! Mestring! Jeg kjoepte gitar, og var lykkelig en gang til :)

Helgen vaar har vaert veldig utmerket paa mange vis. Loerdag var vi ute paa salsaklubb og proevde saa godt vi kunne aa trippe litt rundt uten aa foele oss totalt tilbakestaaende. Suksessfullt for min del? Neppe.


Soendag var en meget gastronomisk vellykket dag, noe jeg trivdes godt med. Foerst var det den gode soendagsfrokosten etter kirken, med mais-et-eller-annet, varm melkedrikk med litt sjokoladesmak og litt croissantliknende rundstykker. Mmm :) Saa kom Claudias fetter Luis paa besoek, og lagde i stand en fantastisk treretters lunsj til oss! Suppe med fiskekraft og spaghetti, ceviche med en potetliknende lilla groennsak, mais og tang, og en fiskegryte med tomatsaus, ris og yuca. Masse spennende smaker, spesielt cevichen; alle peruaneres livrett! Ceviche bestaar av raa fisk marinert i en blanding av melk og sitronsaft, og smaker derfor egentlig bare surt. Siril syns det var fantastisk. Jeg syns det var spiselig. MEN dagen hadde enda ett maaltid til gode, nemlig middagen, og den var det jeg og Siril som hadde ansvar for! (Mest Siril, jeg bare skrellet poteter og var med aa handle. Hihi!) Vi lagde kjoettkaker med poteter, gulrotpuré og brun saus a lá Toro, og banansplit til dessert. Flinkt? JA, og kjempegodt!

I dag er en ny dag, og jeg er klar for ny mat. Hade!

3 kommentarer:

  1. De katakombene har jeg lyst til å se også.:0..

    SvarSlett
  2. Reinsdyrkjever og skjeletter; må si det er ganske morbide interesser dere Nødtvedtinger har! Hva blir det neste? :D

    Ceviche hørtes mildt sagt interessant ut. Gøy å få et innblikk i hverdagen i Lima, bare å slenge ut flere bilder og beskrivelser! Likte spesielt godt at Siril "så ut som en liten kaffe der hun satt".

    Impresionaaante! :)

    SvarSlett
  3. Keep 'em comin', li'l sis. Veldig gøy å lese bloggen din. :)

    SvarSlett